• عضویت
با سلام،خوش آمدید هر سوالی که دارید بپرسید،کافی است سوال خود را تایپ کرده و کلید "Enter" را فشار دهید.

به بخش پرسش و پاسخ خوش آمديد,
جايي که ميتوانيد سوالات خود را بپرسيد و از کارشناسان و ديگر کاربران پاسخ خود را بيابيد.
برای سوال پرسیدن نیاز به ثبت نام نیست ولی بهتر است تا ابتدا ثبت نام کنید تا بتوانید به سوال ها جواب دهید یا اگر به سوال شما جواب داده شد از طریق ایمیل مطلع شوید.
12 نفر آنلاین
0 عضو و 12 مهمان در سایت حاضرند

221 سوال

261 پاسخ

24 دیدگاه

298 کاربر

  1. paris

    1730 امتیاز

  2. مریم پارساجو

    760 امتیاز

  3. Mehran Mojeery

    490 امتیاز

  4. Mazhari

    450 امتیاز

جوایز
جایزه نفر اول: پکیج نرم افزاری جی پی اس+کتاب آموزشی
جایزه نفر دوم : پکیج نرم افزاری جی پی اس

GPS و یا سیستم موقعیت یاب جهانی چیست؟

1 امتیاز مثبت 0 امتیاز منفی
سیستم موقعیت یاب جهانی (Global Positioning Systems) چیست و کاربردهای آن چیست؟
سوال شده در دستی توسط بی نام
    

2 پاسخ

0 دوستدار 0 امتیاز منفی

سیستم موقعیت یاب جهانی (Global Positioning Systems)، یک سیستم راهبری و مسیریابی ماهواره ای است که از شبکه ای با 24 ماهواره تشکیل شده است.

 

این ماهواره ها به سفارش وزارت دفاع ایالات متحده ساخته و در مدار قرار داده شده اند. این سیستم در ابتدا برای مصارف نظامی تهیه شد ولی از سال 1980 استفاده عمومی آن آزاد و آغاز شد. خدمات این مجموعه در هر شرایط آب و هوایی و در هر نقطه از کره زمین در تمام ساعت شبانه روز در دسترس است. پدید آورندگان این سیستم، هیچ حق اشتراکی برای کاربران در نظر نگرفته اند و استفاده از آن رایگان است.

 

ماهواره های GPS، بیست و چهار ساعته در مداری به طول 11000 مایل دریایی بالای زمین در حرکت بوده و پیوسته بوسیله ایستگاه‌های زمینی در سراسر جهان نظارت می‌شوند. ماهواره ها سیگنال‌هایی می‌فرستند که برای هر کس با یک گیرنده GPS قابل شناسایی می‌باشد.

با به کارگیری گیرنده GPS می توان موقعیت خود را با دقت بالا تعیین نمود(دقت مکانی در هر مکان از یک متر تا 100متر بسته به نوع تجهیزات متفاوت می باشد.

سیستم موقعیت یاب جهانی

 

 

چگونه عمل می کند؟

ماهواره های این سیستم، روزی 2 بار در مداراتی دقیق بدور زمین می گردند و اطلاعاتی را به زمین مخابره می کنند. گیرنده های GPS این اطلاعات را دریافت و با انجام محاسبات هندسی، محل دقیق گیرنده را نسبت به زمین محاسبه می کنند.

 

در واقع گیرنده زمان ارسال سیگنال توسط ماهواره را با زمان دریافت آن مقایسه می کند. از اختلاف این دو زمان فاصله گیرنده از ماهواره تعیین می گردد سپس این عمل را با داده های دریافتی از چند ماهواره دیگر تکرار می کند و بدین ترتیب محل دقیق گیرنده را با اختلافی ناچیز ، معین می کند .

گیرنده به دریافت اطلاعات همزمان از حداقل 3 ماهواره برای محاسبه 2 بعدی و یافتن طول و عرض جغرافیایی، و همچنین دریافت اطلاعات حداقل 4 ماهواره برای یافتن مختصات سه بعدی (ارتفاع) نیازمند است. با ادامه دریافت اطلاعات از ماهواره ها گیرنده اقدام به محاسبه سرعت، جهت(قطب نما)، مسیر پیموده شده، فواصل طی شده، فاصله باقی مانده تا مقصد، زمان طلوع و غروب خورشید و بسیاری اطلاعات مفید دیگر، می نماید.


ماهواره های سیستم

۲۴ ماهواره ی GPS در مدارهایی بفاصله ۳۶۶۰۰ کیلومتری از سطح دریا گردش می کنند. هر ماهواره دقیقا طی ۱۲ ساعت با سرعت ۱۱ هزار کیلومتر بر ساعت یک دور کامل بدور زمین می گردد.

این ماهواره ها نیروی خود را از خورشید تامین می کنند ولی باتری هایی نیز برای زمانهای خورشید گرفتگی و یا مواقعی که در سایه ی زمین حرکت می کنند بهمراه دارند. راکتهای کوچکی نیز ماهواره ها را در مسیر درست نگاه می دارند. به این ماهواره ها NAVSTAR نیز گفته می شود.

در اینجا به برخی مشخصه های جالب این سیستم اشاره می کنیم:

· اولین ماهواره GPS در سال ۱۹۷۸ در مدار زمین قرار گرفت.

· در سال ۱۹۹۴ شبکه ۲۴ عددی NAVSTAR تکمیل شد.

· عمر هر ماهواره حدود ۱۰ سال است که پس از آن جایگزین می گردد.

· هر ماهواره حدود ۲۰۰۰ پاوند وزن دارد و درازای باتری های خورشیدی آن ۵.۵ متر است.

انرژی مصرفی هر ماهواره، کمتر از پنجاه وات میباشد.

 

پاسخ داده شده توسط کارشناس
ویرایش شده توسط کارشناس
0 دوستدار 0 امتیاز منفی

 

GPS برای چه کسانی کاربرد دارد؟

بسته به نوع مصرف و بودجه می توانید از انواع گیرنده های GPS بهره ببرید. امروزه بهای گیرنده های GPS بطور چشمگیری کاهش یافته و هم اکنون در کشور ما با بهایی معادل یک گوشی متوسط موبایل نیز می باشد. در کشورهای توسعه یافته از این سیستم جهت کمک به راهبری خودرو، کشتی و انواع وسایل نقلیه استفاده می شود.

هر چه نقشه های منطقه ای که در حافظه گیرنده بارگذاری می شود دقیق تر باشد، سرویسهایی که از GPS می توان دریافت داشت نیز ارتقا می یابد. برای مثال، می توان از GPS مسیر نزدیکترین پمپ بنزین، تعمیرگاه و یا ایستگاه قطار را سوال نمود و مسیر پیشنهادی را دنبال کرد. دقت مکان یابی این سیستم در حد چند متر می باشد، که بسته به کیفیت گیرنده تغییر می کند. از سیستم موقعیت یابی جهانی می توان در کارهایی چون نقشه برداری و مساحی، پروژه های عمرانی، کوهنوردی، برف نوردی ، صحرانوردی ، شکار، کایت سواری، سفر در مناطق ناشناخته، اتومبیلرانی ، کشتیرانی و قایقرانی، عملیات نجات هنگام وقوع سیل و زمین لرزه و هر فعالیت دیگر که نیازمند محل یابی باشد، بهره برد .

از مهمترین قابلیتهای این دستگاه ثبت دقیق مسیر پیموده شده، نمایش ارتفاع، ثبت سرعت لحظه ای و سرعت متوسط، محاسبه مساحت، قطبنمای الکتریکی و ... می باشد.

هر کس که بخواهد موقعیت مکانی خود را بداند و به کجا می رود به این سیستم نیازمند است، با توجه به کاهش شدید بهای گیرنده های این سیستم، و افزایش امکانات آنها، این تکنولوژی در آینده نزدیک بیش از پیش در اختیار همگان قرار خواهد گرفت.

GPS که سرواژه عبارت زیر و به معنی سیستم موقعیت یابی جهانی (Global Position System) می باشد، توسط صنایع نظامی امریکا به منظور راهنمایی دقیق سربازان برای یافتن مسیر درست طراحی شد (که هنوز از طرف ارتش امریکا به کار برده می شود). از زمانی که دولت امریکا GPS را در اختیار عموم گذاشت (ماه مه سال 2000) مردم کاربردهای مختلفی برای آن پیدا کردند. در حال حاضر، مردم، مؤسسات، و سازمانهای دولتی از فناوری GPS برای هر چیزی از پیدا کردن مقصد سفر تا ردیابی اتومبیلهای یک شرکت بهره می گیرند . کشور سوئیس از آن برای وسایل نقلیه سنگین استفاده می کند .
بسیاری از مردم از تجهیزات GPS به دلایل امنیتی بهره می گیرند . گردشگران ، قایق رانها از آن برای پیدا کردن مقصد و بازگشت سالم به منزل سود می جویند . اگر یک وسیلة GPS و یک تلفن موبایل در اتومبیل خود داشته باشید در صورت وقوع تصادف قادر خواهید بود که سرویسهای اورژانس را به آسانی به طرف مکان خود هدایت کنید .

 

پاسخ داده شده توسط کارشناس

سوالات مشابه

0 دوستدار 0 امتیاز منفی
1 پاسخ 208 بازدید
0 دوستدار 0 امتیاز منفی
3 پاسخ 1,325 بازدید
0 دوستدار 0 امتیاز منفی
1 پاسخ 293 بازدید
0 دوستدار 0 امتیاز منفی
1 پاسخ 693 بازدید
...